Projektinė veikla – galimybė ugdyti mokinių kompetencijas

Siekiant ugdyti įvairias mokinių kompetencijas „Kranto“ progimnazijoje jau antrus metus iš eilės sėkmingai vykdoma projektinė veikla, kuriai skiriamos keturios dienos. Šiais mokslo metais mokytojai pasiūlė net septyniolika įvairių projektų. Pirmasis susitikimas su mokiniais, supažindinimas su projekto tikslais, veiklos kryptimis įvyko nuotoliniu būdu gegužės 20 dieną. Vėliau projektinė veikla vyko įvairiose erdvėse. Projektinei veiklai pasibaigus mokytojai dalijasi patirtimi ir džiaugiasi mokinių kūrybingumu ir išradingumu.
,,Kranto“ progimnazijos antrokai, vadovaujami mokytojų D. Margalikės, L. Pleinienės, Ž. Mizgirienės, šiais mokslo metais vykdė projektą „Gamtos sekliai: matematikos simboliai gamtoje“. Projektas vyko keturias dienas. Gamtoje mokiniai ieškojo geometrinių figūrų, skaičių simbolių, kampų. Be to, vaikai ,,medžiojo” ypatingą kadrą. Varnių gamtos mokykloje jie statė piramidę iš gamtinių medžiagų. Vyko įdomios viktorinos apie gamtą. Labiausiai įsimintina baigiamoji viktorina, kurioje komanda galėjo pasirinkti klausimus pagal temą ir vertę.
Grupė 7c klasės mokinių dalyvavo projektinėje veikloje „Septynios Telšių miesto kalvos atgyja dabartyje“ (mokytoja R. Šilanskienė). Pirmiausia mokiniai rinko informaciją apie Telšių miesto kalvas ir jų pavadinimus, kūrė savitas istorijas, kodėl kalvos taip vadinamos. Kitą projektinės veiklos dieną, pasirengę trumpiausią maršrutą, pradėję nuo šalia mokyklos esančios Zakso kalvos, apkeliavo Vilniaus, Bobės, Malūno, Insulos, Žaliąją ir Kiaulės kalvas, gėrėjosi nuo kalvų atsiveriančiomis panoramomis, apžiūrinėjo kalvose esančias skulptūras ir kitus iki šiol nepastebėtus dalykus, mėgavosi buvimu drauge po ilgo nesimatymo. Vėliau rengė klausimus ir juos iliustravo savo padarytomis nuotraukomis, kurdami žaidimą „Septynios Telšių miesto kalvos atgyja dabartyje“ Kahoot platformoje. Šį žaidimą pasiūlė pažaisti ir visiems septintokams projektinių veiklų pristatymo dieną.
6c klasės mokiniai, vadovaujami mokytojų J. Bieliauskienės ir G. Juškienės, vykdė integruotą projektą „Netradicinės knygos kūrimas“. Pirmą projekto dieną susipažinę su tradicinių knygų struktūra, formomis bei dydžiais pasirinko savo netradicinės knygos formą – obuolį, „Kranto“ progimnazijos simbolį. Antrą dieną mokiniai piešė puošnias raides. Po to iš jų koridoriuje sudėjo žodžius „MOKYKLA“, „KRANTAS“ ir padarė aštuntokų prisiminimų upę. Lankėsi Telšių miesto K. Praniauskaitės bibliotekoje, kūrė akrostichus, mįsles, padavimus apie Zakso kalną ir Masčio ežerą. Savo sukurtą knygą nutarė skirti mokyklos 40-mečiui. Trečią projekto dieną viena mokinių grupė apipavidalino sukurtą medžiagą, o kita grupė gilino žinias iš mokyklos istorijos, sprendė kryžiažodžius. Dabar šeštokų sukurta netradicinė knyga puošia mokyklos antrą aukštą. Mokiniai vykdydami šį projektą ugdė socialinę, komunikavimo, iniciatyvumo bei kūrybingumo kompetencijas.
Integruoto projekto „Daiktai, ženklai, simboliai lietuvių religinėse šventėse ir literatūroje“ (mokytojos A. Nagienė, G. Jankauskaitė) tikslas per daiktus simbolius ir ženklus skatinti mokinius domėtis tautos tradicijomis, papročiais, atrasti juos literatūros kūriniuose ir religinėse šventėse. Projekto metu 5a klasės mokiniai susipažino su Sekminių ir Joninių tradicijomis, beržo įvaizdžio, Joninių žolynų, ugnies, vandens simbolika, pynė vainikus, ragavo beržų sulos. Projektinė veiklos akimirkos atsispindi filme, kurį sukūrė 5a klasės mokinės Ugnė ir Brigita.
Projektas „Kelionių agentūra” (mokytoja S. Kachinskenė), kuriame dalyvavo 6a klasės mokiniai, skatino anglų k. įgūdžių lavinimą ir karjeros galimybių pažinimą. Yra posakis: „Surask savo svajonių darbą ir tau niekada nereikės dirbti. ” Ar tai gali būti darbas kelionių agentūroje, jeigu žmogus svajoja pamatyti pasaulį? Projekto metu mokiniai susipažino su kelionių agentūros veikla ir kelionių pardavimo vadybininko darbu: kalbino kelionių agentūros savininkę, dalyvavo diskusijoje K. Praniauskaitės bibliotekoje. Imituodami agentūros darbą, dalyviai sukūrė savo kelionių pasiūlymus anglų kalba. Be to, išbandė galimybes keliauti virtualiai naudodamiesi VR akiniais. Projektas „Kelionių agentūra” sėkmingai sujungė karjeros ugdymo tikslus ir džiaugsmą pažinti pasaulį anglų kalba.
Integruotas matematikos ir geografijos projektas „Matematinis žemėlapio pagrindas“ (mokytojos R. Stirblienė ir J. Poruciutė – Čenkė), kurio tikslas išsiaiškinti matematinio žemėlapio pagrindo elementus ir atlikti įvairius skaičiavimus. Mokiniai matavo savo žingsnio ilgį. Skaičiavo tikruosius atstumus tarp objektų žemėlapyje ir vietovėje. Apskaičiavo medžio aukštį ir amžių. Braižė azimutinę vietovės topografinę nuotrauką panaudodami žemėlapio elementus. Mokiniai ne tik kūrybiškai atliko užduotis, bet ir išsiaiškino, kodėl svarbu mokėti naudotis žemėlapiu.
7c klasės mokiniai dalyvaudami projekte „Kompiuteriniai žaidimai“ (mokytoja A. Kumžienė) pabandė iš žaidėjo pereiti į kūrėjo poziciją. Pradžioje mokiniai susipažino su žaidimų kūrimo aplinka Scratch, žaidimo kūrimo etapais ir kartu su mokytoja sukūrė žaidimus „Mario“ bei „Labirintas“. Vėliau dirbdami grupėmis arba individualiai mokiniai ieškojo informacijos ir programavo savo pasirinktą žaidimą. Dauguma mokinių džiaugėsi įvykdę savo sumanymą ir pripažino, kad išmoko naujų dalykų. Be to, suprato, kad pats kūrybos procesas nėra lengvas. Smagu, kad programavo ir merginos. O atkaklumu ir užsidegimu nustebino Darmantas T., sukūręs net dešimties lygių kliūčių įveikimo žaidimą „Platformer“ aplinkoje.
Integruoto matematikos ir fizikos projekto „Matai ir matavimai“ (mokytojos L. Stulpinienė ir Ž. Aleknienė) tikslas ugdyti mokinių gebėjimą, įgytas žinias ir kompetencijas taikyti praktinėje – tiriamojoje veikloje. Pirmąją projekto dieną mokiniai dalyvavo nuotolinėje vaizdo pamokoje „Nuo colio iki sieksnio”, virtualioje ekskursijoje ,,Kelionė laiku“ po Klaipėdos laikrodžių muziejų. Antrąją projekto dieną ant Zakso kalno mokiniai matavo medžių kamienų apimtį ir nustatė jų amžių, apskaičiavo mažojo amfiteatro plotą ir krašto ilgį, trinkos paviršiaus plotą ir tūrį. Trečiąją projekto dieną Masčio ežero pakrantėje mokiniai skaičiavo ėjimo greitį, ežero tūrį, plotą ir slėgį dugne; matavo amfiteatro aikštelės plotą, svarstė, kiek žmonių telpa amfiteatre; gamino saulės laikrodį.
Mokiniai turėjo galimybę dalyvauti ir kituose projektuose: „Nepažintoji mitologinė obels reikšmė“, „Muziko profesija“, „Sveikam gyventi linksmiau“, „Medis interjere“, „Mokomės anglų kalbos pažindami teatrą“, „Paslaptingi miesto ženklai“ ir kt. Taigi vienas iš veiksmingų būdų ugdyti mokinių kompetencijas – projektinė veikla, nes ji skatina mokymąsi sieti su tikrove, didina mokinių motyvaciją, ugdo kūrybiškumą.

Parengė mokytoja G. Jankauskaitė